Skip to main content

Maternity Care and Gynaecological Nursing (4cr)

Code: 7K00CT87-3023

General information


Enrolment period
17.01.2020 - 24.02.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
25.03.2020 - 12.05.2020
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Milla Hiitti
Hanna Viitala
Helinä Roto
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Course
7K00CT87

Objectives (course unit)

The student
- is able, under supervision, to assess the need for care, plan, implement and evaluate nursing during pregnancy and the postpartum period, gynaecological disorders, and nursing of the family and children, utilising evidence-based knowledge;
- recognises and is able to bring up matters and challenges concerning sexuality and reproductive health with the client during her life span;
- knows how to support families in the growth of parenthood and a healthy life style;
- recognises the needs of family, support networks in multidiciplinary collaboration;
- knows the basics of medication in gynaecology, pregnancy and postpartum recovery;
- recognises the most common disorders in pregnancy, and postpartum recovery, as well as the most common gynaecological diseases.

Content (course unit)

-women as gynaecological patients throughout their life span
-the nurse in promoting sexual health and supporting relationships and parenthood
-medication in gynaecology, pregnancy, childbirth and the postpartum period
-pregnancy and the postpartum period including related disorders and guidance, care and follow up during pregnancy and the postpartum period
-healthy lifestyle and avoidance of substance abuse during pregnancy and breast-feeding
-nursing of postpartum mothers, newborns and families
- most common gynaecological diseases

Prerequisites (course unit)

30 ects of initial stage studies completed

Location and time

Koronavirustilanteen vuoksi jakso toteutetaan pääosin verkko-opintoina. Jakso alkaa 23.3.2020. Orientaatiossa perehdytään tarkemmin kurssin sisältöön, aikatauluun ja suoritustapoihin. Orientaatiossa annetaan ohjeistukset pienryhmätyöskentelyyn ja orientoivaan harjoitteluun . Orientoiva harjoittelu (1op) on erillinen kurssi, mutta se on integroitu äitiys-ja naisenhoitotyön teoriakurssiin. Kurssiin sisältyy myös raskausajan ravitsemukseen liittyvä luento (Hanna Viitala).

Exam schedules

Naisen- ja äitiyshoitotyön tentti + äityshoitotyön- ja naisenhoitotyön lääkelaskut tentti 30.4. mennessä examissa.

Uusinnat: Tenttiterraariossa, 1. uusinta toukokuu viikko 22 ja 2. uusinta elokuu, viikko 35 .
Korotustentti syksyllä 2020 korotustentin ajankohtana.

> Muutos arviointiin koronatilanteen ja examin sulun vuoksi 20.3.2020:
Jaksosta ei pidetä tenttiä muuten kuin lääkelaskujen osalta. Laskut tehdään kun se tilanteen mukaan on mahdollista examissa. Verkkototeutuksen tehtävät ja testit arvioidaan hyväksytty/ hylätty, kaikki tehtävät ja testit tulee suorittaa hyväksytysti. Pienryhmätyöskentelyn yksilöessee-tehtävät arvioidaan numeraalisesti ja ne muodostavat jakson numeraalisen arvioinnin.
Numeroa voi korottaa syksyllä 2020 korotustenttiajankohtana.

Assessment methods and criteria

Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi , muutos 20.3.2020. Hyväksytysti suoritut verkkotehtävät ja yksilöesseistä numeraalinen arviointi muodostaa kokonaisnumeron. Lähtökohtaisesti edellytetään aktiivista verkko-opetukseen liittyvien tehtävien tekemistä.
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
-hyväksytty/hylätty , tentti myöhemmin examissa.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Numeraalinn arviointi. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Verkkotyöskentely, pienryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu.

Learning materials

• Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai
• Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
• Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
• Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
• Nurminen, M-L. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
• Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
• Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2019. Raskaus- ja imetysajan ravitsemus (s 42-61), 2. painos. Sivut 42-61. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
• Kansaneläkelaitos (Kela 2020) www.kela.fi Lapsiperheen tuet.
• Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.): Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
• Hoitotyön suositus (2010): Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
. Hakulinen, Otronen, Kuronen (toim.)2017.Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018–2022. THL

• Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali

Student workload

Äitiys- ja naisenhoitotyö sekä synnytysoppi 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen verkko-opetukseen,pienryhmätyöskentelyyn ja itsenäisen opiskelun.Opiskelijalta edellytetään aktiivista osallistumista verkko-opintoihin ja siihen liittyvien tehtävien tekemistä, sekä pienryhmätyöskentelyn esseetehtävien tekemistä.

Äitiyshoitotyön orientoiva harjoittelu on oma osionsa 1op.

Content scheduling

Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
Osa 3 Pienryhmätyöskentely

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Practical training and working life cooperation

Tämän osion jälkeen voi mennä harjoitteluun Äitiys-ja lastenhoitotyön kontekstiin

International connections

-

Further information

Synnytysopin opetus sisältyy Äitiys-ja naisenhoitotyön opetukseen.Opiskelijalta edellytetään aktiivista osallistumista verkko-opetukseen ja tehtävien tekemistä.
Muutos arviointiin koronatilanteen ja examin sulun vuoksi 20.3.2020:
Jaksosta ei pidetä tenttiä muuten kuin lääkelaskujen osalta. Laskut tehdään kun se tilanteen mukaan on mahdollista examissa. Verkkototeutuksen tehtävät ja testit arvioidaan hyväksytty/ hylätty, kaikki tehtävät ja testit tulee suorittaa hyväksytysti. Pienryhmätyöskentelyn yksilöessee-tehtävät arvioidaan numeraalisesti ja ne muodostavat jakson numeraalisen arvioinnin.
Numeroa voi korottaa syksyllä 2020 korotustenttiajankohtana.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei suoriudu opinnoista 1 tasoisesti.
- Äitiys- ja naisenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Opiskelija ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse naistentautien eikä raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
- Opiskelija ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Opiskelija ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisen- hoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija:
• Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
• Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
• Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
• Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
• Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
• Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
• Pystyy ottamaan palautetta vastaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija:
• Ymmärtää äitiys- ja naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
• Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia. fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä.
• Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja naistentautien, raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteista.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.

Go back to top of page