Skip to main content

Daily Activities in Nursing (4cr)

Code: 7K00CT66-3032

General information


Enrolment period
18.01.2019 - 25.02.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.03.2019 - 02.06.2019
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Gitte Taulo
Hanna Viitala
Heimo Outinen
Minna Talvitie
Person in charge
Heimo Outinen
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Course
7K00CT66

Objectives (course unit)

The student
- has the basic knowledge of a patient’s needs related to rest, nutrition, elimination, cleanliness, exercise, interactions and sexuality and has the nursing skills to help in meeting these needs, also knows how to promote health in these areas;
- knows the principles of primary nursing care;
- knows the principles of rehabilitative nursing;
- knows the principles of ergonomics in nursing and knows how to utilise them in assisting the patient;
- knows the principles of hospice and palliative care;
- takes responsibility for his/her learning and actions during small-group learning activities and commits himself/herself to
goal oriented problem solving process in small-group education.

Content (course unit)

- Human basic needs: rest, exercise, nutrition, elimination, cleanliness, interactions and sexuality and health promotion in these areas
- Primary nursing care
- Ergonomic way of working in nursing
- Rehabilitative way of working as assisting the patient
- Principles of hospice care

Prerequisites (course unit)

none

Exam schedules

Tentti pidetään Examissa 15.4.-29.4.2019 välisenä aikana.
Uusinnat järjestetään Examissa 29.4.2019 jälkeen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely
verkossa.

Learning materials

Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hyvän saattohoidon suositukset.2011.Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä = Social- och
hälsovårdsministeriets broschyrer = Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health :
2011:3.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3118-3
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja
auttaa.Työterveyslaitos.
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä
kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta
2014. www.vrn.fi
Muu tunneilla osoitettu materiaali (tabulassa)

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 108 tuntia. Pienryhmätyötä 12 tuntia.

Content scheduling

Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Hoitotyö
osa 2 Pienryhmätyöskentely

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja
seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.
Osaa luetella saattohoidon periaatteita.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan,
kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön
auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan
potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja
keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.
Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Yhdistää teoreettisen osaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.

Go back to top of page