Maternity Care and Gynaecological Nursing (4cr)
Code: 7K00CT87-3012
General information
- Enrolment period
- 17.06.2019 - 13.10.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.11.2019 - 22.12.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Milla Hiitti
- Hanna Viitala
- Tarja Ratia
- Raakel Viheroksa
- Helinä Roto
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Course
- 7K00CT87
Objectives (course unit)
The student
- is able, under supervision, to assess the need for care, plan, implement and evaluate nursing during pregnancy and the postpartum period, gynaecological disorders, and nursing of the family and children, utilising evidence-based knowledge;
- recognises and is able to bring up matters and challenges concerning sexuality and reproductive health with the client during her life span;
- knows how to support families in the growth of parenthood and a healthy life style;
- recognises the needs of family, support networks in multidiciplinary collaboration;
- knows the basics of medication in gynaecology, pregnancy and postpartum recovery;
- recognises the most common disorders in pregnancy, and postpartum recovery, as well as the most common gynaecological diseases.
Content (course unit)
-women as gynaecological patients throughout their life span
-the nurse in promoting sexual health and supporting relationships and parenthood
-medication in gynaecology, pregnancy, childbirth and the postpartum period
-pregnancy and the postpartum period including related disorders and guidance, care and follow up during pregnancy and the postpartum period
-healthy lifestyle and avoidance of substance abuse during pregnancy and breast-feeding
-nursing of postpartum mothers, newborns and families
- most common gynaecological diseases
Prerequisites (course unit)
30 ects of initial stage studies completed
Location and time
11.11.2019-22.12.2019.
Läsnäolopakollinen orientaatio jakson alussa 11.11.klo 12.30-14, vähintäin 50% läsnäolovelvoite luennoilla. Orientaatiossa perehdytään tarkemmin kurssin sisältöön, aikatauluun ja suoritustapoihin. Orientaatiossa annetaan ohjeistukset pienryhmätyöskentelyyn ja orientoivaan harjoitteluun. Orientoiva harjoittelu (1op) on erillinen kurssi, mutta se on integroitu äitiys-ja naisenhoitotyön teoriakurssiin. Kurssiin sisältyy myös raskausajan ravitsemukseen liittyvä luento (Hanna Viitala
Exam schedules
Äitiys- ja naisenhoitotyön tentti + kaksi lääkelaskua 3.12.2019.
Uusinnat: Tenttiterraariossa keväällä 2020, ajankohdat tammikuu ja maaliskuu, tarkentuu myöhemmin
Assessment methods and criteria
- tentti, arviointi 0-5, laskut sekä äitiys-että naisenhoitotyöstä, hyväksytty/hylätty
- pienryhmätyöskentelyyn aktiivinen osallistuminen, tehtävävien tekeminen, itsearviointi ja vertaisarviointi
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu
Learning materials
Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai
• Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
• Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
• Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
• Nurminen, M-L. 2011. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
• Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
• Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2016. Ruoka ennen raskautta ja raskausaikana (s 42-55) ja Imetysajan ruoka (s. 56-61) https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
• Kansaneläkelaitos (Kela 2018) www.kela.fi >Lapsiperheen tuet.
• Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
• Hoitotyön suositus (2010): Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
• Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Student workload
Äitiys- ja naisenhoitotyö sekä synnytysoppi 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen, pienryhmätyöskentelyyn ja itsenäisen opiskelun.
Äitiyshoitotyön orientoiva harjoittelu 1op, sisältää 9h kontaktia ja 18h itsenäistä työtä. Äitiyshoitotyön orientoivan harjoittelun tunneilla käsiteltävät sisällöt sisältyvät Äitiys - ja naisenhoitotyön teoriaopintojen tenttimateriaaliin ja itsenäinen osuus äitiyshoitotyön orientoivasta harjoittelusta (18h) osoitetaan tenttimateriaalin lukuun ja Baby Bakery- synnytyspelin suorittamiseen.
Content scheduling
Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Äitiys- ja naisenhoitotyö ja synnytysoppi
Osa 2 Äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyvät lääkelaskut
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Synnytysopin opetus sisältyy Äitiys-ja naisenhoitotyön opetukseen.
Pienryhmätyöskentely: Pakollinen läsnäolo. Opiskelu sisältää kaksi tutorlähtökohtaa.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja
Practical training and working life cooperation
Keskivaiheen harjoitteluihin 2-4 liittyen ko teoriaopinnot Äitiys-ja lastenhoitotyön harjoittelun edellytyksenä
International connections
-
Further information
Läsnäolopakollinen orientaatio jakson alussa. Orientaatiossa perehdytään tarkemmin kurssin sisältöön, aikatauluun ja suoritustapoihin. Orientaatiossa annetaan ohjeistukset pienryhmätyöskentelyyn ja orientoivaan harjoitteluun. Orientoiva harjoittelu (1op) on erillinen kurssi, mutta se on integroitu äitiys-ja naisenhoitotyön teoriakurssiin. Kurssiin sisältyy myös raskausajan ravitsemukseen liittyvä luento (Hanna Viitala)
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hylätty (0)
• Äitiys-ja naisenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
• Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse raskauden, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteita.
• Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
• Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
• Ei osaa käsitellä äitiys- ja naisenhoitotyön aiheita ryhmässä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
• Tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
• Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja, raskauden fysiologisia muutoksia, sekä raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä.
• Tunnistaa perheen tukemismuotoja, muttei osaa perustella toimintaansa.
• Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista, tietää raskauden, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet.
• Tunnistaa äitiys- ja naisenhoitotyön eettiset periaatteet.
• Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys- ja naisenhoitotyön kontekstissa, sekä oppimisympäristössä.
• Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
• Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
• Ymmärtää äitiys- ja naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
• Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja, raskauden fysiologisia muutoksia, sekä raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä.
• Osaa kuvata ja perustella perheen tukemismuotoja.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja osaa raskauden, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet.
• Tietää, kuinka tukea ja ohjata perheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa ja päihteettömyydessä, moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys- ja naisenhoitotyön kontekstissa, sekä oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
• Ymmärtää ja hyödyntää laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa perheen tukemismuodot.
• Osaa tukea ja ohjata perheitä terveissä elämäntavoissa, parisuhteessa, vanhemmuuteen kasvussa ja päihteettömyydessä, moniammatillista yhteistyötä hyödyntäen.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee raskauden, lapsivuodeajan ja naistentautien lääkehoidon perusteet, sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa luovasti soveltaa hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti kehittäen sekä omia, että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys- ja naisenhoitotyön kontekstissa ja oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.