Metsän kasvatus (8op)
Toteutuksen tunnus: 6M00DO30-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 21.01.2019 - 15.02.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.05.2019 - 14.09.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Virrat
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
-tietää metsänkasvatuksen periaatteet ja käytänteet
-on selvillä kasvatusmetsien käsittelyä koskevista säädöksistä ja suosituksista ja osaa ottaa ne huomioon toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa
-osaa mitata ja laskea keskeiset puustotunnukset sekä metsikkökuvion pinta-alan kartalla ja maastossa
-osaa laskea puustotunnuksiin liittyvät tilastolliset keskiluvut
-osaa arvioida metsikön puumäärän ja harvennuspoistuman
Sisältö (Opintojakso)
Erilaiset metsikön peruskasvatusvaihtoehdot ja niiden soveltaminen. Harvennusmallien käyttö. Metsien ravinnetalouden hoito ja metsänlannoitus. Metsälain keskeiset säädökset kasvatusmetsien käsittelyn kannalta. Nuorten metsien hoidon rahoitustuki.
Kasvatusmetsien metsänhoito- ja luonnonhoitosuositukset. Puiden ja metsikön mittaus ja puustotunnusten laskenta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia puuston arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa metsänhoitosuosituksia metsänkasvatuksen eri vaiheissa.
Aika ja paikka
Lähijaksot
13.-14.6. Virrat
9.-10.8. Virrat
23.-24.8. Virrat
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti viimeisen lähijakson jälkeen, ajankohta sovitaan myöhemmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu etätehtävien suorittamiseen, lähijaksoille osallistumiseen ja verkkotentin suorittamiseen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu (etätehtävien suorittaminen), yhteiset maastoharjoitukset ja -retkeilyt
Oppimateriaalit
Luentomateriaali Tabulassa
Huuskonen, S., Hynynen J. ja Valkonen, S. (toim.) 2014. Metsänkasvatus – menetelmät ja kannattavuus. Metsäkustannus.
(Vaihtoehtoisesti esim.: Hynynen, J. , Valkonen, S. & Rantala, S. (toim.) 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus Oy. 221 s.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. (toim.) 2014. Metsänhoidon suositukset. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion julkaisuja. Verkossa http://185.26.50.147/wp-content/uploads/2015/06/Metsanhoidon_suositukset_ver3_netti_1709141.pdf
Metsälaki (1093/1996) (osin)
Valtioneuvoston asetus metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä (1308/2013) (osin)
Ärölä, E. Metsävarojen mittaus ja arviointi. Tapion taskukirja (2002) s. 323-353 tai uudempi painos vastaavat sisällöt
Luennoilla ja harjoituksissa jaettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 46 h
Itsenäistä opiskelua 154 h
Sisällön jaksotus
1. Metsänmittauksen perusteet, yksittäisen puun mittaus, relaskooppiarviointi (lähijakso 13.-14.6, etätehtävä.)
2. Toimenpiteet metsän kasvatusvaiheessa (taimikonhoito, harvennukset, ravinnetalouden hoito) (ennakkotehtävät kesän aikana, lähijakso 9.-10.8.)
3. Metsikkökoealan mittaus + metsän kasvatusvaiheen toimenpiteet jatkuu (23.-24.8. lähijakso, etätehtävä)
4. Verkkotentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Maastokohteet eri omistajien mailla, Mhy Pohjois-Pirkan toimihenkilö osin mukana toteutuksissa
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei palauta etätehtäviä ollenkaan, tai etätehtävät ovat pääosin puutteellisia
Opiskelija ei osallistu riittävästi lähiopetukseen . Opiskelijan osaaminen ei ole edes tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa ohjatusti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia. Hän tuntee kasvatusmetsien metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin selvillä suositusten perusteista. Opiskelija on vielä epävarma kasvatusmetsien käsittelyratkaisuehdotuksissaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja. Hän osaa tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia ja muuta lähdemateriaalia. Hän osaa määrittää harvennuspoistuman ja arvioida tulevan harvennuksen ajankohdan. Hän on perehtynyt metsänhoitosuositusten taustalla oleviin tutkimuksiin ja kirjallisuustietoon.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa itsenäisesti mitata puita ja arvioida puustotunnuksia sekä mitata pinta-aloja ja soveltaa erilaisia arvointitapoja eri tilanteissa. Hän osaa soveltaa tilastotiedettä koealaotannassa ja mittauksissa. Hän osaa itsenäisesti tehdä kasvatusmetsien käsittelyratkaisut ja perustella ne pohjautuen metsänhoitosuosituksiin ja tutkimustietoon, joihin hän on hyvin perehtynyt. Hän osaa soveltaa suosituksia erilaisissa tilanteissa.