Maternity Care and Gynaecological Nursing (4cr)
Code: 7K00CT87-3010
General information
- Enrolment period
- 28.05.2018 - 01.08.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.08.2018 - 14.10.2018
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Elina Botha
- Hanna Viitala
- Tarja Ratia
- Person in charge
- Elina Botha
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Course
- 7K00CT87
Objectives (course unit)
The student
- is able, under supervision, to assess the need for care, plan, implement and evaluate nursing during pregnancy and the postpartum period, gynaecological disorders, and nursing of the family and children, utilising evidence-based knowledge;
- recognises and is able to bring up matters and challenges concerning sexuality and reproductive health with the client during her life span;
- knows how to support families in the growth of parenthood and a healthy life style;
- recognises the needs of family, support networks in multidiciplinary collaboration;
- knows the basics of medication in gynaecology, pregnancy and postpartum recovery;
- recognises the most common disorders in pregnancy, and postpartum recovery, as well as the most common gynaecological diseases.
Content (course unit)
-women as gynaecological patients throughout their life span
-the nurse in promoting sexual health and supporting relationships and parenthood
-medication in gynaecology, pregnancy, childbirth and the postpartum period
-pregnancy and the postpartum period including related disorders and guidance, care and follow up during pregnancy and the postpartum period
-healthy lifestyle and avoidance of substance abuse during pregnancy and breast-feeding
-nursing of postpartum mothers, newborns and families
- most common gynaecological diseases
Prerequisites (course unit)
30 ects of initial stage studies completed
Exam schedules
Tentti tenttiterraariossa aikavälillä 8.-21.10.2018. Ilmoittautumislinkki: https://exam.tamk.fi/enroll/7K00CT87-3010/exam/27502
1. Uusinta: Ilmoitetaan kurssin alettua.
2. Uusinta: Ilmoitetaan kurssin alettua.
Assessment methods and criteria
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
• Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritetut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla.
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
• Arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
• Arviointi hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu.
Learning materials
• Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai
• Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
• Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
• Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
• Nurminen, M-L. 2011. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
• Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
• Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2016. Ruoka ennen raskautta ja raskausaikana (s 42-55) ja Imetysajan ruoka (s. 56-61) https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
• Kansaneläkelaitos (Kela 2017) www.kela.fi -> Lapsiperheen tuet.
• Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
• Hoitotyön suositus (2010): Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
• Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Student workload
Äitiys- ja naisenhoitotyö sekä synnytysoppi 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (xx h luento-opetus, 2h tentti, 9h pienryhmätyöskentelyyn + valmistautuminen pienryhmätehtäviin, tenttikirjallisuuteen perehtyminen 73h).
Äitiyshoitotyön orientoiva harjoittelu 1op, sisältää 8h kontaktia ja 19h itsenäistä työtä. Äitiyshoitotyön orientoivan harjoittelun tunneilla käsiteltävät sisällöt sisältyvät Äitiys - ja naisenhoitotyön teoriaopintojen tenttimateriaaliin ja itsenäinen osuus äitiyshoitotyön orientoivasta harjoittelusta (19h) osoitetaan tenttimateriaalin lukuun ja Baby Bakery synnytyksenhoitopelin pelaamiseen.
Content scheduling
Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Osa 1 Äitiys- ja naisenhoitotyö ja synnytysoppi, teoria
Osa 2 Äitiys- ja naisenhoitotyöhön liittyvät lääkelaskut (2kpl)
Osa 3 Pienryhmätyöskentely (2 lähtökohtaa)
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Äitiyshoitotyön orientoivan harjoittelun (1op) sisältö (osoitettu teoria/itsenäinen työskentely 19t) on osa Äitiys- naisenhoitotyön tenttimateriaalia.
HUOM! Orientoivan harjoittelun tunnit tulee toteutua ennen Äitiys- ja naisenhoitotyön tenttiä. Huomioi tämä varatessasi tenttiaikaa tenttiterraarioon.
Kurssiin kuuluva raskausajan ravitsemus -luento (Hanna Viitala) on ma 3.9. klo 10.15.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
• Äitiys- ja naisenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
• Opiskelija ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse naistentautien eikä raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
• Opiskelija ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
• Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
• Opiskelija ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisen- hoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
• Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
• Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
• Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
• Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
• Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
• Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
• Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
• Ymmärtää äitiys- ja naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
• Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia. fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä.
• Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja naistentautien, raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteista.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.