Skip to main content

Maternity Care and Gynaecological Nursing (4cr)

Code: 7K00CT87-3004

General information


Enrolment period
19.01.2018 - 25.02.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.03.2018 - 31.05.2018
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Hanna Viitala
Paula Stenfors
Tarja Ratia
Helinä Roto
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Course
7K00CT87

Objectives (course unit)

The student
- is able, under supervision, to assess the need for care, plan, implement and evaluate nursing during pregnancy and the postpartum period, gynaecological disorders, and nursing of the family and children, utilising evidence-based knowledge;
- recognises and is able to bring up matters and challenges concerning sexuality and reproductive health with the client during her life span;
- knows how to support families in the growth of parenthood and a healthy life style;
- recognises the needs of family, support networks in multidiciplinary collaboration;
- knows the basics of medication in gynaecology, pregnancy and postpartum recovery;
- recognises the most common disorders in pregnancy, and postpartum recovery, as well as the most common gynaecological diseases.

Content (course unit)

-women as gynaecological patients throughout their life span
-the nurse in promoting sexual health and supporting relationships and parenthood
-medication in gynaecology, pregnancy, childbirth and the postpartum period
-pregnancy and the postpartum period including related disorders and guidance, care and follow up during pregnancy and the postpartum period
-healthy lifestyle and avoidance of substance abuse during pregnancy and breast-feeding
-nursing of postpartum mothers, newborns and families
- most common gynaecological diseases

Prerequisites (course unit)

30 ects of initial stage studies completed

Location and time

Sijoittuu keväällä 2018 viikoille 12-19.
Äitiys- ja naisenhoitotyö sekä synnytysoppi 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit 24h, 3h koe, 9h pienryhmätyöskentelyyn+ valmistautuminen pienryhmätehtäviin, tenttikirjallisuuteen perehtyminen 72h). Äitiys-ja naisenhoitotyön orientoiva harjoittelu 1op, sisältää 8-12h kontaktia ja 15-19 h itsenäistä työtä. Äitiys-ja naisenhoitotyön orientoivan harjoittelun tunneilla käsiteltävät sisällöt sisältyvät Äitiys - ja naisenhoitotyön teoriaopintojen tenttimateriaaliin ja itsenäinen osuus äitiyshoitotyön orientoivasta harjoittelusta(15h) osoitetaan tenttimateriaalin lukuun ja Baby Bakery synnytyksenhoitopelin pelaamiseen.

Exam schedules

Täydentyy tuntien sopimisen jälkeen

Assessment methods and criteria

Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sisältäen synnytys- ja naistentautiopin
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritetut tehtävät, osallistuminen opetukseen. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla.
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
-arviointi hyväksytty/hylätty
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
arviointi hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, pienryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu

Learning materials

1. Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu. (sivut 18-23,38-58,73-111,116-133,185-186,205-207).
2. Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
3. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012. sivut 10-24.
4. Nurminen, M-L. 2011. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
5. Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
6. Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
7. Kansaneläkelaitos (Kela 2017) www.kela.fi -> Lapsiperheen tuet
8. Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
9. Hoitotyön suositus (2010): Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
10. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
- Ihme& Rainton kirjan vaihtoehtona voi käyttää Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.

Student workload

Äitiys- ja naisenhoitotyö sekä synnytysoppi 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun (teoriatunnit 24h, 3h koe, 9h pienryhmätyöskentelyyn+ valmistautuminen pienryhmätehtäviin, tenttikirjallisuuteen perehtyminen 72h). Äitiys-ja naisenhoitotyön orientoiva harjoittelu 1op, sisältää 8-12h kontaktia ja 15-19 h itsenäistä työtä. Äitiys-ja naisenhoitotyön orientoivan harjoittelun tunneilla käsiteltävät sisällöt sisältyvät Äitiys - ja naisenhoitotyön teoriaopintojen tenttimateriaaliin ja itsenäinen osuus äitiyshoitotyön orientoivasta harjoittelusta(15h) osoitetaan tenttimateriaalin lukuun ja Baby Bakery synnytyksenhoitopelin pelaamiseen.

Content scheduling

Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Äitiys- ja naisenhoitotyö ja synnytys- ja naistentautioppi
Osa 2 Naisen ja äitiyshoitotyöhön liittyvät lääkelaskut
Osa 3 Pienryhmätyöskentely



Äitiys-ja naisenhoitotyön orientoivan harjoittelun (1op) sisältö (osoitettu teoria/itsenäinen työskentely) on osa Äitiys- naisenhoitotyön tenttimateriaalia. Orientoivan harjoittelun tunnit tulee toteutua ennen Äitiys- ja naisenhoitotyön tenttiä.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit
Hylätty (0)
- Äitiys-ja naisenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse naistentautien eikä raskaus - ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisen- hoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä

A

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys-ja naisenhoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys -, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
- Ymmärtää äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä
- Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys – ja naisenhoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-ja naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiyshoitotyön, naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys -, naisen- hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä
• osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylätty (0)
- Äitiys-ja naisenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse naistentautien eikä raskaus - ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisen- hoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
- Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä
- Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa
- Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys-ja naisenhoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys -, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan

Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
- Ymmärtää äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä
- Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys – ja naisenhoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-ja naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiyshoitotyön, naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys -, naisen- hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä
• osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Go back to top of page