Orientation to Clinical Training, Basics of Clinical Nursing (5cr)
Code: 7K00CN35-3024
General information
- Enrolment period
- 30.11.2015 - 17.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2016 - 31.05.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Elina Korpimäki
- Hannele Anttila
- Ida Nikkola
- Terhi Pekkinen
- Anne Mäenpää
- Person in charge
- Ida Nikkola
- Small groups
- ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Course
- 7K00CN35
Objectives (course unit)
The student
-participates actively in clinical training and is responsible for his/her and the group’s learning
-takes care of tidiness and orderliness during clinical training
-carries out principles of ergonomics and promotes patients' functioning ability
-is able to work according to aseptic principles
-is able to help and guide people in their daily activities
-is able to monitor adults' vital signs and related changes
-practises sampling
-is able to bring up mental health issues
-is able to bring up substance abuse
-is able to perform post mortem care and support significant others
-is able to ensure continuity of nursing by documentation
Content (course unit)
-aseptic practice in nursing environment
-moving and handling of patients according to ergonomic principles
-maintenance of personal hygiene and skin care
-maintenance of nutritional status
-promotion of elimination
-measuring and monitoring of circulation and respiration
-assisting of patients with respiratory problems
-post mortem care
-bringing up and discussion on mental health or substance abuse
Prerequisites (course unit)
Participation in the following courses:
Infection Control in Nursing and
Basics of Clinical Nursing
Exam schedules
Taitokokeet sovittuina ajankohtina.
Assessment methods and criteria
Kliinisen hoitotyön perusta, orientoiva harjoittelu 5 op. Harjoitustunneilla 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen tunneilla ja potilashoidossa living labissa.
Sovittujen tehtävien tekeminen. Taitokokeiden hyväksytty suorittaminen.
Osat winhassa:
1.Osallistuminen opetukseen
2.Orientoiva harjoittelu: Taitokoe I
3.Orientoiva harjoittelu: Taitokoe II
4.Virtuaalisairaala
5.Siirtymisen orha
6.Työsuojelunäyttely
7. Koukkuniemen ulkoilutuspäivä
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Kliinisen hoitotyön perusta, orientoiva harjoittelu 5 op. Demonstraatiot, harjoitukset nukeilla ja opiskelijatovereilla, käytännön harjoittelu/LivingLab Koivupirtissä, opetussimulaatio
Työsuojelunäyttely, osallistuminen Koukkuniemen ulkoilutuspäivään
Learning materials
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2013. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Muu harjoitustunnilla osoitettu materiaali.
Student workload
Osa 1 Lähiopetusta 60 tuntia ja itsenäistä opiskelua 75 tuntia
Practical training and working life cooperation
Harjoittelun yhteistyökumppani on Koivupirtti Tampereella sekä Ruotsissa Göteborgin hoitotyön yksiköitä viikolla 21.
Further information
Tarkennetut sisällöt
Tutustuminen käytänteisiin, sisältöihin orhissa
Petaaminen, sängyn kuljetukset, huuhteluhuone asiaa (pääasiat)
Verenkierron ja hengityksen tarkkailu; pulssin, lämmön, verenpaineen mittaaminen,
happisaturaation mittaus. Monitorointi.
Hengityksen helpottamiseen liittyvät auttamismenetelmät , asennon järjestäminen, hapen anto, hengitysteiden imeminen, trakeostomoidun potilaan hoitaminen
Verenpaineen ja pulssin mittaaminen -harjoituksia
Ergonominen työskentely ja potilaan liikkumisessa avustaminen
- potilan liikkumisessa avustaminen ja liikerajoitteisen potilaan siirtymisessä avustaminen
- vuodepotilaan asentohoidon ja liikehoidon järjestäminen
- apuvälineet liikkumisen helpottamiseksi
Aseptinen työjärjestys ja aseptinen työskentely hoitoympäristössä
- sairaanhoitajan käsihygienia
- steriilien käsineiden pukeminen ja steriilien pakkausten käsittely
- suojautuminen ja suojavaatteiden pukeminen
- hoitovälineiden tilat ja huolto
Potilaan erittämiseen liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät
- virtsanäytteen otto, - kerta-, toisto- ja kestokatetrointi, -peräruiskeen anto
Vainajan hoito 2 h, nenämahaletkun asettaminen, letkuruokinnan järjestäminen , PEG
TAITOKOE 1: NML. kestokatetrointi, kertakatetrointi VIDEOIDEN (katso erillinen ohje)
TAITOKOE II: Verenpaine, pulssi, hengitysfrekvenssi/laatu näyttönä Koivupirtissä jonakin päivänä + taitokoekriteerit tai opettajalle näyttönä tunnilla.
Ohje videoidun taitokokeen tekemiseen
Nimeä pienryhmä, jossa teet videoidun taitokokeen. Jokaiseen ryhmään 3 opiskelijaa. Ryhmän jäsenten ei ole pakko kuulua samaan ryhmään. Nimeytykää myös vertaisryhmänä toisen ryhmän videoiden katsojiksi.
____________________________________________________________________________________________________________________
Opiskelijan ohje videoidun taitokokeen tekemiseen (nenämahaletkun laitto, hengitysteiden imeminen, kestokatetrointi)
1. Nimeä pienryhmä, jossa teet videoidun taitokokeen. Jokaiseen ryhmään 3 opiskelijaa. Nimeytykää myös vertaisryhmänä toisen ryhmän videoiden katsojiksi
2. Jokainen opiskelija palauttaa taitokoekriteerit kaikista osa-alueista joista ne ovat tehty omalle orhaopettajalleen viimeistään 23.3.16 orhakerralla.
3. Taitokoetta voi harjoitella P3-14 luokassa. Ryhmän jäsenet harjoittelevat suoritusta ja kun suoritus sujuu, se videoidaan. Tehtävä tehdään siten kun se tehtäisiin oikealle potilaalle: potilas huomioiden. Asioita perustellaan videolla samoin kuin ne perusteltaisiin oikeasti potilaallekin. Jokainen ryhmä tekee nämä valinnat omalla tavallaan.
•Ryhmä tuottaa siis yht. kolme videota annetusta aiheista
•Jokaisessa videossa on eri ryhmän jäsen vastuussa toteutuksesta, toinen avustaa ja kolmas kuvaa.
•Kuvata voi kännykällä (laita videoinnin ajaksi "lentotila" päälle!), tabletilla tai kameralla. Tilan oveen "ei saa häiritä, videointi käynnissä" -tiedote. Tabletteja saa lainaksi Kuntokatu 3 helpdeskiltä. Videon alussa esitelkää itsenne tai liittykää oma nimenne nauhaan muulla tavoin.
4. Ryhmä toimittaa videolinkin oman ryhmän tabulaan sille varattuun paikkaan viimeistään 18.4.16, josta opettajat ja vertaisarvioitsijat löytävät nauhoitukset (videot voi toimittaa myös tikulla ko, henkilöille). Mikäli video ladataan youtubeen, älkää laittako videoon nimiä eikä videon aihetta. Näin se ei löydy haussa ulkopuolisille. Me, jotka videota tarvitsemme, pääsemme sinne tabulaan tuodun linkin kautta. Arvioinnin jälkeen videon voi salata/hävittää.
5. Jokainen arvioi oman henkilökohtaisen suorituksensa kirjallisesti ja vie tabulaan viimeistään 22.4.16 .
6. Vertaisarvioitsijat katsovat ja arvioivat videot sekä antavat kirjallisen palautteen tekijäryhmälle (tabulaan) viimeistään 28.4.16.
Vertaisarvioitsijoiden tehtävänä on tuoda esille omia havaintojaan nähdystä ja kuullusta videosta. Varsinkin kriittisessä palautteessa vertaisarvioitsijoiden tehtävänä on tuoda perustellen esille toinen tapa toimia. Tärkeää on nostaa esille sekä onnistumisia että mahdollisia huomatuksia.
Aikataulussa pysyminen on ehdottaman tärkeää, jotta kaikki saavat suorituksensa kuntoon.
Opettajat arvioivat kaikki dokumentit kun ne ovat toimitettu tabulaan. Jokainen ryhmä saa palautteen suorituksestaan sähköpostilla/henkilökohtaisesti.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Koivupirtissä toteutuvat orhat 8-15 (8 kertaa 4 h), muut orhat (1-7) tehdään koululla. lukujärjestyksen mukaisesti.
Koivupirtissä living lab toteutuu viikolla 21. Tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
RYHMÄ 1
RYHMÄ 2
Göteborgiin lähtijät suorittavat orhia myös matkan aikana. Sisällöt tarkentuvat lähemmin ko. ajankohtaa.
_________________________________________________________________________________________________________________________
Virtuaalisairaala Mediansan tehtävän tekeminen ennen ensimmäistä orha kertaa.
________________________________________________________________
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Valmistautuminen ennen harjoitustuntia perehtymällä asioihin teoriassa. Pakollinen osallistuva läsnäolo harjoitustunneilla.
Taitokokeiden hyväksytty suoritus etukäteen laadittujen ja opettajan hyväksymien kriteerien mukaan
Opiskelijan itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan antama arviointi
Vaadittujen tehtävien tekeminen