Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen hoitotyön perusta 2 (4op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CJ46-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2014 - 07.01.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.10.2014 - 28.02.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Varpu Lipponen
Heimo Outinen
Tutta Tanttari
Vastuuhenkilö
Heimo Outinen
Opintojakso
7K00CJ46

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- Tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa.
- Tietää mitä tarkoitetaan ABCDE-menetelmällä ja tietää miten sitä käytetään arvioitaessa potilaan peruselintoimintoja.
- Tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä.
- Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Sisältö (Opintojakso)

Verenkierron tarkkailu
Hengityksen tarkkailu ja hoitotyön auttamismenetelmiä hengityksen helpottamiseksi
Lämpötasapainon tarkkailu ja hoitotyön auttamismenetelmät lämpötasapainon häiriötilanteissa
ABCDE-menetelmä potilaan peruselintoimintojen arvioinnissa ja potilaan tilasta raportointi (esim. ISABAR)
Kiputyypit ja hoitotyön auttamismenetelmät kivun hoidossa
Saattohoidon periaatteet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kliininen hoitotyö 2 tentti: 25.3.2015
1. uusinta: 5.5.2015 (ilmoittautuminen Tutta Tanttarille)
2. uusinta: 26.5.2015 (ilmoittautuminen Tutta Tanttarille)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kliininsen hoitotyön perusta 2: Numeerinen arviointi. Portfoliokurssin suorittaminen ja tentti. Sekä portfolio että tentti arvioidaan numeerisesti. kokonaisarvosana muodostuu 50 % portfoliosta ja 50 % tentistä.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kliininsen hoitotyön perusta 2 toteutetaan portfoliokurssina, joka löytyy tabulasta omana kurssina. kurssi toteutuu aktiivisena itsenäisenä opiskeluna, johon sisältyy opintokäyntejä, ryhmätyöskentelyä, seminaareja sekä portfoliokurssilla annettujen tehtävien tekemistä.

Oppimateriaalit

Tentittävänä materiaalina käytetään kakkea materiaalia, joka on portfolio- ja verkkokurssilla osoitettu. myös lähiopetuksessa esiin tuleva materiaali kuuluu tentittävään materiaaliin.
.
Tentittävä kirjallisuus:
Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2012. hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Henttonen, T & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: sanoma Pro Oy.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus sisältää 4op (108h) opiskelijan työtä, josta 8h kontaktiopetusta ja 100h opiskelijan itsenäistä työtä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman!
.
Opiskelija osaa määritellä peruskäsitteistön, nimeää / luettelee hoitotyön auttamismenetelmiä, tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman!
.
Opiskelija tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
Tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman!
.
Opiskelija analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää hoitotyön toimintoja ja auttamismenetelmiä ammatilliseen kontekstiin.

Siirry alkuun