Siirry suoraan sisältöön

Henkilökohtaisuus ja joustavat opintopolut (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET90-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2020 - 10.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 05.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Opintojakso
1L00ET90

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- tunnistaa ja arvioi opintojen joustavuuteen liittyviä käytänteitä
- arvioi opetussuunnitelman ja tutkinnon perusteiden rakennetta ja tavoitteenasettelua
- perustelee ohjauksellisuuden merkitystä opiskelijoiden kanssa toimittaessa
- toimii opiskelijan syrjäytymistä ehkäisevällä tavalla ja edistää oppilaitoksen inklusiivisia toimintamalleja.
- tukee opiskelijaa opinnoissa yksilöllisyys huomioiden sekä antaa uraohjausta opiskelijan tilanteesta riippuen
- osaa henkilökohtaistaa ja kehittää opetustaan joustavasti esim. opinnollistamalla.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojaksoon kuuluu moninäkökulmainen perehtyminen ihmisen kokemusmaailman merkitykseen joustavien opintopolkujen suunnittelussa ja oppimisen ohjaamisessa.

Ydinkysymyksiä:
Miten opettaja ottaa huomioon opiskelijoiden yksilöllisyyden ja tavat orientoitua oppimiseen ja opiskeluun?
Miten opettaja ohjaa monenlaisia ja erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita?
Millaista osaamista opintojen joustava suunnittelu ja toteutus edellyttävät opettajalta ja muilta työntekijöiltä?
Miten opetussuunnitelma ja tutkinnon perusteet suuntaavat ja rajaavat yksilöllisiä valintoja opettajan ja opiskelijan toiminnassa?
Miten oppilaitos huomioi eri-ikäiset ja eri kulttuuritaustaiset opiskelijat?
Millaisia keinoja opettajalla on antaa uraohjausta?
Miten opettaja henkilökohtaistaa opiskelijan opintoja esimerkiksi hyväksilukemalla ja opinnollistamalla? Millä erilaisilla tavoilla opettaja tunnistaa opiskelijan osaamisen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Ajoitus keväällä 2021 ja tarkempi ajoitus on Moodlessa.

Paikka: pääosin verkossa etäyhteydellä ja Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktitapaamisissa, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Tietoiskut
Itsenäinen tiedonhankinta
Pienryhmissä tapahtuva tiedon jakaminen
Yhteisöllinen tiedonrakentelu pääosin verkossa
Portfolio

Oppimateriaalit

Ks. OPS, Moodlen aineistot, opettajan jakama materiaali. Lisäksi tieteellisiä julkaisuja ja artikkeleita.
Osittain opiskelijoiden itse etsimä kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 h = 135h, josta kontaktiopetusta noin 56 h. Kontaktiopetukseen limittyy osittain muidenkin opintojaksojen opetusta.

Sisällön jaksotus

Ryhmätyöskentelyä ja opiskelijoiden omien tavoitteiden mukaisesti osaamisten laajentamista opintojakson tavoitteissa.
Erityinen tuki (tämä oli jo syksyllä)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (AHOT) hyvin perustelluissa tapauksissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso liittyy läheisesti opetus- ja ohjaamisharjoitteluun.

Kansainvälisyys

Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

BYOD. Oma kannettava tietokone tai tabletti aina mukana kontaktipäivissä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

Siirry alkuun