Skip to main content

Special Needs Teacher Education: 15AEO, Special needs teacher education 2015-2016 (1,5 y)

Code: 15OPKOUE

Duration
1.5 years (60 cr)
Start semester
Autumn 2015

Description

Ammatillisen erityisopettajakoulutuksen (60 op) suorittaneet opettajat voivat toimia ammatillisten erityisoppilaitosten, ammatillisten oppilaitosten, aikuiskoulutuksen, ammattikorkeakoulujen tai kolmannen sektorin opetus- ja asiantuntijatehtävissä. Ammattiin ja työelämään kouluttamisen lisäksi erityisopettajat voivat toimia vammaisten valmentavassa ja kuntouttavassa opetuksessa ja ohjauksessa sekä tehdä opetukseen ja erityisen tuen järjestämiseen liittyviä kehittämis-, ohjaus- ja tukitehtäviä.
Ammatillisen erityisopettajan työn haasteet ovat muuttuneet, kun on siirrytty perinteisestä erityisopetuksesta kohti yksilöllistä tukea ja avoimia oppimisympäristöjä. Tukea tarvitsevat opiskelijat opiskelevat inkluusion periaatteiden mukaisesti yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Ammatillisen erityisopettajan osaamisessa korostuu opiskelijoiden oppimisen tukemisen ja erityisen tuen järjestämisen lisäksi yhteisö- ja verkostotaso sekä moniulotteinen kehittäminen. Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen keskeiset teoreettiset perusolettamukset liittyvät ammatti-identiteetin rakentamiseen, asiantuntijuuden kehittymisen tukemiseen ja tutkivaan ja reflektiiviseen työotteeseen.
Koulutuksen toteutus
Erityisopettajankoulutuksen laajuus on 60 opintopistettä ja opinnot kestävät 1,5 vuotta. Koulutuksen toteutus koostuu viidestä kaikille yhteisestä opintokokonaisuudesta sekä valinnaisista opinnoista.
Koulutuksen opintokokonaisuudet:
1. Ammatillisen erityisopetuksen lähtökohtia 10 op
2. Erityisen tuen järjestäminen 20 op
3. Erityisopettajana oppilaitoksessa 10 op
4. Verkostoissa toimiminen 5 op
5. Erityisopettaja asiantuntijana 10 op
6. Valinnaiset opinnot 5 op
Koulutuksessa sovelletaan tutkivan oppimisen ja kokemuksellisen oppimisen periaatteita. Koulutus sisältää lähiopiskelua, itsenäistä ja pienryhmässä opiskelua, lukupiirityöskentelyä, harjoittelua, oman oppilaitoksen erityisopetuksen kehittämistä ja työnohjausta.

Curriculum development and working life cooperation

Opetussuunnitelmaan kehitetään jatkuvasti yhteistyössä ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen erityisopetuksen toimijoiden sekä opiskelijoiden kanssa. Lisäksi noudatetaan viiden eri koulutuksen järjestäjän laatimia yhteisiä laatusuosituksia.
Opetussuunnitelma on rakennettu siten, että sen toteutuminen edellyttää opiskelijalta kiinteätä yhteyttä ammatilliseen oppilaitokseen, erityisoppilaitokseen tai ammattikorkeakouluun. Lisäksi opiskelijoilla on ohjaava erityisopettaja, joka on tukena harjoitteluissa. Erilaiset koulutuksessa tehtävät analyysit ovat myös oppilaitoslähtöisiä ja kehittävät erityisopettajan oman osaamisen lisäksi myös oppilaitosten toimintaa.

Show study timings by academic year, semester or period

Code Name Credits (cr) 2015-2016 2016-2017 Autumn 2015 Spring 2016 Autumn 2016 1. / 2015 2. / 2015 3. / 2016 4. / 2016 1. / 2016 2. / 2016
15OPKOUE-1000
Bases of Vocational Special Education (10 cr)

(Choose all )

10
1L00CP75 Foundations of Special Needs Education 3 2 1 1 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5
1L00CP76 Operational Culture Analysis and Instruction 4 2.7 1.3 1.3 1.3 1.3 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7
1L00CP77 Reading Group Work 3 2 1 1 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5
15OPKOUE-1001
Organising Special Support (20 cr)

(Choose all )

20
1L00CP78 Organising Special Needs Support 3 2 1 1 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5 0.5
1L00CP79 Reading Group Work 2 1.3 0.7 0.7 0.7 0.7 0.3 0.3 0.3 0.3 0.3 0.3
1L00CP80 Individual Analysis 5 3.3 1.7 1.7 1.7 1.7 0.8 0.8 0.8 0.8 0.8 0.8
1L00CP81 Teaching and Guidance Practice in Individual Groups 6 4 2 2 2 2 1 1 1 1 1 1
1L00CP82 Teaching and Guidance Training 4 2.7 1.3 1.3 1.3 1.3 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7
15OPKOUE-1002
Special Needs teacher in an Educational Organisation (10 cr)

(Choose all )

10
1L00CP83 Special Needs Teacher in Organisation 2 1.3 0.7 0.7 0.7 0.7 0.3 0.3 0.3 0.3 0.3 0.3
1L00CP84 Organisation Analysis 4 2.7 1.3 1.3 1.3 1.3 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7
1L00CP85 Organisation Practice 4 2.7 1.3 1.3 1.3 1.3 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7
15OPKOUE-1003
Working in Networks (5 cr)

(Choose all )

5
1L00CP86 Networking in Educational Organisations –online course 4 2.7 1.3 1.3 1.3 1.3 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7
1L00CP87 Practical Network Training 1 0.7 0.3 0.3 0.3 0.3 0.2 0.2 0.2 0.2 0.2 0.2
15OPKOUE-1004
Special Needs Teacher as an Expert (10 cr)

(Choose all )

10
1L00CP88 Participating in Work Counselling 4 2.7 1.3 1.3 1.3 1.3 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7
1L00CP89 Recognition of Prior Learning and Individual Study Plans 4 2.7 1.3 1.3 1.3 1.3 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7 0.7
1L00CP90 Portfolio 2 1.3 0.7 0.7 0.7 0.7 0.3 0.3 0.3 0.3 0.3 0.3
15OPKOUE-1005
Elective Studies (5 cr)

(Choose ects: 5 )

5
Total 60 36.8 18.2 18.2 18.2 18.2 9.33 9.33 9.33 9.33 9.33 9.33

Code Name Credits (cr)
15OPKOUE-1000
Bases of Vocational Special Education (10 cr)

(Choose all )

10
1L00CP75 Foundations of Special Needs Education 3
1L00CP76 Operational Culture Analysis and Instruction 4
1L00CP77 Reading Group Work 3
15OPKOUE-1001
Organising Special Support (20 cr)

(Choose all )

20
1L00CP78 Organising Special Needs Support 3
1L00CP79 Reading Group Work 2
1L00CP80 Individual Analysis 5
1L00CP81 Teaching and Guidance Practice in Individual Groups 6
1L00CP82 Teaching and Guidance Training 4
15OPKOUE-1002
Special Needs teacher in an Educational Organisation (10 cr)

(Choose all )

10
1L00CP83 Special Needs Teacher in Organisation 2
1L00CP84 Organisation Analysis 4
1L00CP85 Organisation Practice 4
15OPKOUE-1003
Working in Networks (5 cr)

(Choose all )

5
1L00CP86 Networking in Educational Organisations –online course 4
1L00CP87 Practical Network Training 1
15OPKOUE-1004
Special Needs Teacher as an Expert (10 cr)

(Choose all )

10
1L00CP88 Participating in Work Counselling 4
1L00CP89 Recognition of Prior Learning and Individual Study Plans 4
1L00CP90 Portfolio 2
15OPKOUE-1005
Elective Studies (5 cr)

(Choose ects: 5 )

5

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Go back to top of page