Metsäneuvonta ja markkinointiLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: M-24
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa neuvoa metsänomistajaa metsänhoidollisissa ja metsätalouteen liittyvissä asioissa omistajan tavoitteiden suuntaisesti ottaen huomioon valtakunnalliset rajoitukset ja tavoitteet metsätaloudelle. Hän pystyy tekemään kannattavuusvertailuja metsätalouden toimenpiteistä. Hän tuntee markkinoinnin yleiset periaatteet sekä erityisesti asiakassuhde- ja palveluiden markkinoinnin keinot ja osaa soveltaa niitä omassa työssään. Opiskelija tuntee aikuisen oppimisen erityispiirteet ja osaa suunnitella ja toteuttaa ryhmäneuvontatilanteita. Opiskelija ymmärtää ihmisten välisen vuorovaikutuksen periaatteet ja kehittyy omissa vuorovaikutustaidoissaan.
Sisältö
Metsäneuvonta metsäpolitiikan välineenä, kansalliset ja alueelliset metsätalouden tavoitteet, ostoesimiehen rooli metsäneuvojana, metsänhoitosuositusten, metsälainsäädännön ja metsäsertifioinnin kokoava kertaus, markkinoinnin ja myyntityön periaatteet, asiakassuhde- ja palvelujen markkinointi, metsänomistajapalvelujen tuotteistaminen ja markkinointi, asiakasrekisterit, ryhmäneuvontataidot (opetustaito), henkilökohtaisen neuvonnan taidot (ihmissuhdetaidot, perustelutaidot), metsänhoidollisten ratkaisujen taloudelliset ja ekologiset ja monikäytölliset perustelut, metsänomistajalle suunnatut tuet ja rahoitusmahdollisuudet.