Hoitotyön kehittäminen (9op)
Opintojakson tunnus: K269-8
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 9 op
Sisältö
Opintojaksotyyppi:
Pakollinen
Opintojakson taso:
Ammattiopinnot
Opintojakson tavoite:
Opiskelija
- omaa perustiedot sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnosta ja toiminnan ohjauksesta
- ymmärtää hallinnon ja johtamisen merkityksen hoitotyön toimintaympäristöissä
- kykenee ottamaan vastuun hoitotyön laadusta ja kehittämisestä
- pystyy tieteelliseen argumentointiin
- ymmärtää hoitotieteen merkityksen hoitotyön käytännön kehittämisen kannalta
- tuntee tieteellisen tutkimusprosessin
- tunnistaa hoitotyön ongelmia ja kehittämistarpeita sekä pohtii mahdollisia opinnäytetyön aiheita
- osaa hakea ja käyttää vieraskielistä lähdemateriaalia
- tuntee tavallisimmat tilastolliset laskentamenetelmät sekä osaa tuottaa ja tulkita tilastoja
- tuntee ja osaa soveltaa tavallisimpia laadullisia tutkimusmenetelmiä sekä pystyy
analysoimaan aineiston asianmukaisesti
- kykenee hyödyntämään tietotekniikan tarjoamia laskennallisia ja graafisia keinoja
opinnäytetyössään
- tuntee projektityöskentelyn yleiset periaatteet ja soveltaa niitä hanketyöskentelyyn
- hallitsee kokonaisvaltaisen hoitotyön taidot
Opintojakson sisältö:
Sosiaali- ja terveydenhuollon hallinto
Sosiaali- ja terveyspoliittinen ohjaus
Toimintaympäristön johtaminen ja kehittäminen
Työntekijän oikeudet ja velvollisuudet
Tietosuoja tietojärjestelmissä
Tieteellinen tieto ja argumentaatio
Hoitotieteen keskeinen sisältö ja tutkimuskohteet
Hoitotieteen merkitys hoitotyölle, hoitotieteen teoreettinen perusta
Tilastotieteen perusteet
Tieteellinen ongelmanratkaisu ja tutkimusprosessin vaiheet
Tieteelliset lähestymistavat ja tutkimusmenetelmät
Tutkimusetiikka
Tieteellinen julkaisutoiminta ja tieteen terminologia
Projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hankkeeseen osallistuminen
II-opintovuoden taitokoe ja lääkehoidon verkkotesti
Opetusmenetelmät:
Luennot, pienryhmätyöskentely, tehtävät, ohjattu itsenäinen työskentely, opintokäynnit,
aineiston analyysiharjoittelu, projektityöskentely
Arviointimenetelmät:
Koe, itsearviointi, vertaisarviointi, tehtävät, opettajan ja ohjaajan antama palaute
Opetuskieli:
Suomi
Edellytys opintojaksolle pääsemiseksi:
Osallistuminen toisen vuoden opintoihin
Kirjallisuus:
Anttila P. 2001. Se on projekti - vai onko. Hamina: Akatiimi
Lauri, S. & Kyngäs, S., 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen. Vantaa: WSOY
Lämsä A-M; Hautala T. 2004. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Helsinki: Edita
Hoitotyön vuosikirja….2006
Karjalainen, L.,2000. Tilastomatematiikka. Jyväskylä: Gummerus
MiettinenS, Miettinen M, Nousiainen I & Kuokkanen L ( 2000) Itsensä johtaminen sosilaali- ja terveysalalla.
Mäkisalo M. 1999. Yhdessä onnistumme. Helsinki: Tammi
Tuomi J. & Sarajärvi A. 2002/2004. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.
Vilkka, H., 2005. Tutki ja kehitä. Keuruu: Tammi
Vuori,J.2005. Terveys ja johtaminen . Terveyshallintotiede terveydenhuollon työyhteisöissä
Ajankohtaiset artikkelit ja erilaiset mietinnöt
Vastuuopettajan nimi:
Lea Yli-Koivisto
Opintovuosi:
2.vuosi
3. vuosi
Periodi:
1, 2, 3, 4
Opintojakson osat:
K269A-8 Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus 2 op
K269B-8 Tilastotieteen perusteet 1 op
K269C-8 Laadullinen tutkimus 1 op
K269D-8 Hoitotyön kehittäminen ja johtaminen 2 op
K269E-8 Projektiopinnot 1 op
K269F-8 Hanketyöskentely 2 op